Met de campagne willen we de kwaliteit van de ingezamelde plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankpakken (pmd) verbeteren. Inwoners stoppen nu - veelal onbewust - ook materiaal bij het pmd dat er niet bij hoort zoals tuinstoelen, speelgoed, vijverfolie of medisch materiaal.
Resultaten
De resultaten van een onlangs gehouden onderzoek over de publiekscampagne onder ruim 600 huishoudens, laten zien dat er een groot draagvlak is om pmd te scheiden. 80% tot 95% van de respondenten geeft aan het goed te vinden dat pmd gescheiden wordt en doet er graag aan mee. Maar niet altijd weten inwoners dat het bij pmd alleen om verpakkingen gaat. Ook is hen niet altijd duidelijk dat drankpakken bij pmd horen. Daarnaast denken sommige inwoners dat etenswaren, dozen of glas, er wel bij mogen, terwijl dat toch echt geen pmd is.
Campagne
De campagne richt zich daarom op kennis en bewustwording: wat hoort bij pmd en waarom is pmd scheiden belangrijk? Onderdeel van de acties zijn onder meer een websitepagina www.doemeemetpmd.nl, verschillende advertentieseries, een magazine, posters en flyers.
Samenwerking
Doe mee met pmd is een initiatief van Area, AvU, Circulus-Berkel, GAD en ROVA. De samenwerkende bedrijven hebben de handen ineen geslagen om de kwaliteit van de ingezamelde plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankpakken (pmd) te verbeteren. Samen vertegenwoordigen zij zeventig gemeenten.