19 oktober 2017 Nieuwe inzameling: veelgestelde vragen en antwoorden

Nieuwe inzameling: veelgestelde vragen en antwoorden

Veranderingen afvalinzameling Doesburg

Veelgestelde vragen en antwoorden

In de tweede week van oktober hebben de inwoners van Doesburg bericht gekregen over de wijzigingen in de afvalinzameling.  

Bij de gemeente en bij Circulus-Berkel zijn hierover veel vragen binnengekomen. We hebben de meest gestelde vragen hieronder op een rij gezet en voorzien van een antwoord of reactie. Ook geven we aan hoe u de komende maanden wordt geïnformeerd en hoe we willen reageren op knelpunten.

In de tweede week van oktober hebben de inwoners van Doesburg bericht gekregen over de wijzigingen in de afvalinzameling. Bij de gemeente en bij Circulus-Berkel zijn hierover veel vragen binnengekomen. We hebben de meest gestelde vragen hieronder op een rij gezet en voorzien van een antwoord of reactie. Ook geven we aan hoe u de komende maanden wordt geïnformeerd en hoe we willen reageren op knelpunten.

Kern van de wijzigingen

De hoeveelheid restafval neemt steeds meer af doordat bewoners steeds beter hun afval scheiden. Daarom is gekozen om het restafval op een andere manier in te zamelen, namelijk door bewoners het zelf weg te laten brengen naar ondergrondse containers. Dit systeem is niet uniek voor Doesburg: in veel gemeenten wordt al zo gewerkt. Ook in de inzameling van papier vinden wijzigingen plaats.

1) Waarom vier containers voor restafval in Beinum?

In Beinum is gekozen voor vier plaatsen waar restafval kan worden gebracht: Berkumshof, Potsmaat, De Strijp en de Beumerskamp. De laatste is een milieuparkje, waar ook papier, textiel en glas kunnen worden weggebracht. De keuze voor het aantal containers is gebaseerd op de verwachte hoeveelheid restafval in de wijk en de capaciteit van containers die daarvoor nodig is. De containers zijn geplaatst op ‘logische plekken’: langs uitvalswegen of grotere wegen en bij het winkelcentrum.

2) Hoe gaan we om met mensen die slecht ter been of gehandicapt zijn?

Niet voor iedereen is het wegbrengen van restafval vanzelfsprekend. Leeftijd of gezondheidsproblemen kunnen het wegbrengen niet goed of niet mogelijk maken. We gaan onderzoeken op welke manier wij deze bewoners hierbij het best kunnen ondersteunen. Dat doen we ook al een aantal jaren voor bewoners die heel veel medisch afval hebben.  

3) De ondergrondse container aan De Strijp is slecht bereikbaar en er staat een bord ‘verboden voor voetgangers’.

De bestrating en bebording bij de ondergrondse container zijn nog niet gereed. We verwachten dit binnenkort afgerond te hebben.

4) Waarom staan er in andere wijken meer containers dan in Beinum?

Tussen 2001 en 2009 zijn er in Doesburg bij appartementencomplexen en hoogbouwcomplexen in Doesburg veel ondergrondse containers geplaatst. Deze complexen staan vooral in De Ooi, Molenveld en de binnenstad. Die containers worden niet weggehaald, maar kunnen vanaf 2018 ook door andere bewoners gebruikt worden. In de binnenstad zijn in 2013 relatief veel containers geplaatst omdat deze ook door bedrijven in de binnenstad gebruikt worden.

5) Wat verandert er in de inzameling van oud papier?

Er zijn veel vragen wat er nu gaat gebeuren met de inzameling van oud papier. U kunt vanaf 1 januari namelijk geen oud papier meer in bundels aan de weg zetten. Er zijn straks drie mogelijkheden.

  • Heeft u nu een grijze container voor restafval?  Dan kunt u deze in december zelf omzetten naar een  oud papiercontainer. U krijgt een sticker die u op de container kunt plakken. De grijze container met restafval wordt voor het laatst geleegd in de week van 11-15 december. Wilt u geen container voor oud papier? Dan kunt u deze in december laten meenemen na de laatste inzamelronde.
  • Heeft u nu geen grijze container, maar wilt u straks wel een container voor oud papier? Als u geen grijze container hebt, maar wel een oud papiercontainer wilt, dan kan dat. U kunt deze aanvragen bij Circulus-Berkel. U kunt er bijvoorbeeld een delen met buren. Voorwaarde is wel dat u deze op uw eigen terrein plaatst.
  • U maakt al gebruik van ondergrondse containers en wilt ook het oud papier liever zelf wegbrengen? Dan kunt u terecht bij de milieuparkjes van de Beumerskamp, de Goudenregenstraat, de Van Brakellaan en op het nieuwe Recycleplein bij Den Helder. Voor het eind van het jaar kunt u met oud papier ook terecht op het milieuparkje op de Kloostertuin. Het aanbieden van oud papier is gratis.

Het aanbieden van oud papier in bundeltjes langs de weg of in dozen is na 1 januari niet meer mogelijk.

Inzameling oud papier. Het papier in de grijze containers wordt maandelijks door scholen en verenigingen opgehaald. De inzameldata staan vermeld op de afvalkalender die u nog ontvangt.

6) Waarom oud papier inzamelen met de grijze container?

De grijze container komt beschikbaar wanneer iedereen het restafval in de ondergrondse container aanbiedt. De grijze container is makkelijker aan de weg te zetten dan losse bundels en dozen. Papier in de container waait ook niet overal over straat. Ten slotte schrijft de arbeidsomstandighedenwet voor dat zwaar tillen niet meer mag.

7) Krijgen we een hogere afvalstoffenheffing?

Behalve de gebruikelijke jaarlijkse indexering, verandert er komend jaar niets in de afvalstoffenheffing. Belangrijk om te weten is dat onder meer het wegbrengen van restafval naar de containers niet gratis is. Het wegbrengen van een restafvalzak van 60 liter kost € 2,80. Bij een gelijke hoeveelheid restafval, betaalt u in 2018 dus evenveel als in 2017. Meer over de afvalstoffenheffing vindt u  op www.doesburg.nl.

Volgend jaar gaan we onderzoeken of bewoners liever een kleinere container willen van 30 liter. Het voordeel hiervan kan zijn dat het restafval niet zo lang in huis bewaard hoeft te worden. Voor de kosten maakt dat niets uit. Een restafvalzak van 30 liter kost dan € 1,40.

8) Waarom is niet eerder gecommuniceerd?

Achteraf gezien was het beter geweest bewoners eerder te raadplegen en te betrekken bij de uitvoering van het genomen besluit. Wat we nu concreet kunnen doen, is zorgen dat eenieder zich voldoende geïnformeerd en voorbereid voelt. 

  • De komende weken krijgt u meer informatie over de omschakeling.
  • Eind oktober krijgt elk huishouden een milieupas met een uitleg over het gebruik ervan.  
  • Begin november verschijnt een pagina in de Regiobode met meer informatie over de wijzigingen en de achtergronden ervan.
  • In november ontvangt ieder huishouden een afvalkalender met aanvullende informatie.

9) Wat doet de gemeente om knelpunten op te lossen?

In januari 2018 gaat de nieuwe manier van inzamelen van start. In de aanloop bereiden we iedereen voor op de wijzigingen. Dit doen we door informatie te geven en veel gestelde vragen en antwoorden te publiceren op de websites en Facebooks van de gemeente en Circulus-Berkel.

Na invoering op 1 januari blijven we volgen welke vragen en knelpunten er zijn. Gedurende deze monitoringsperiode kunnen we kleine onvolkomenheden direct verbeteren. Na de zomer komt er een evaluatie, waarbij we de bewoners vragen om hun mening en ervaringen. Op basis daarvan kunnen verbeteringen of wijzigingen worden doorgevoerd.

Nieuws uit jouw gemeente
Overig nieuws