Hieronder vindt u veel gestelde vragen over de veranderingen in de inzameling.
Bewoners ontvangen een nieuwe milieupas waarmee zij van alle restafvalcontainers in hun wijk gebruik kunnen maken. Bewoners van hoogbouw die ook graag van meer of andere ondergrondse containers gebruik willen maken, kunnen dat doorgeven via het contactformulier of via ons servicenummer 0900 9552.
De nieuw te plaatsen containers vindt u op de kaart die u per post heeft ontvangen. Op de Afvalvrij App en op deze website vindt u na inloggen met uw postcode of inloggegevens een kaart met de locaties van containers van restafval en luiers. Houd er rekening mee dat nog te plaatsen containers nog niet zichtbaar zijn. U vindt op deze digitale kaarten ook de overige containers in uw buurt, zoals textiel, papier en PMD.
Ja, dat kan. U maakt dan onderling afspraken over de milieupas. Het afval dat u wegbrengt wordt geregistreerd op de milieupas die u voor het openen van de container gebruikt. Op basis van deze registratie wordt de afvalstoffenheffing berekend.
Als u kinderen in de luiers heeft, of als zelfstandig wonende oudere aangewezen bent op incontinentiemateriaal, dan kunt u gebruik maken van een luiercontainer die binnenkort in uw wijk wordt geplaatst of geactiveerd. U kunt de container alleen gebruiken wanneer u zich daarvoor heeft aangemeld.
Bewoners van laagbouw ontvangen in het najaar een nieuwsbrief met een persoonlijke code waarmee u zich kunt aanmelden voor de luiercontainer.
Woont u in een hoogbouwwoning in een van de noordelijke stadsdelen of kernen en wilt u ook gebruik maken van de luiercontainer? Dan kunt u zich hieronder aanmelden.
Aanmelden luiercontainer voor bewoners hoogbouw
Nee. Deze laatste leging is gratis.
Ja, dat klopt. De meeste buurtbakken zijn voorzien van een opening die geschikt is voor een normale vuilniszak van 60 liter. Dit kost € 1,50 per keer. Een klein aantal containers is voorzien van een kleine opening voor een vuilniszak van 30 liter. Dit kost € 0,75 per keer. Dit zijn de tarieven voor 2020.
Laten ophalen van de grijze container voor restafval van 140 liter kost € 7,58 per keer. Dit bedrag bestaat uit een variabel tarief van € 5,08 en € 2,50 aan servicekosten. Daarnaast betaalt u eenmalig € 25,00 voor de plaatsing van de 140 liter container.
Wat betekent dit in praktijk? Een voorbeeld. Normaal gesproken kunt u drie zakken van 60 liter kwijt in de grijze 140 liter container = € 7,58. Drie zakken van 60 liter wegbrengen naar de ondergrondse container kost 3 x € 1,50 = € 4,50. U bent daarmee een stuk goedkoper uit.
Het aanbieden van de oranje container is - net als de groene en blauwe container - gratis.
Veel grondstoffen halen we aan huis op. Het restafval dat u overhoudt, brengt u zelf weg. Vandaar dat de grijze container aan huis niet meer tot het basispakket hoort, maar tot een extra mogelijkheid waar inwoners zelf voor kunnen kiezen. Het basispakket voor bewoners van laagbouwwoningen bestaat uit
Nu veel ‘grondstoffen’ aan huis worden opgehaald, wordt het voor u makkelijker om deze goed te scheiden. Bij goed scheiden blijft er maar weinig restafval over. Dit brengt u zelf weg op een moment dat u daar graag van af wilt.
Inwoners gaan (gefaseerd per wijk) over op het standaardpakket: een container aan huis voor PMD, GFT en papier en restafval zelf wegbrengen naar ondergrondse containers. Als inwoners zelf kiezen voor een extra container, bovenop het standaardpakket, kunnen zij dit aanvragen tot
Raadpleeg hiervoor het kostenoverzicht of informeer ernaar bij 0900 9552.
Het heeft logistieke voordelen om alle containers in één keer op te halen en in één actie nieuwe terug te plaatsen. Het is voor Circulus-Berkel niet mogelijk om per container te bekijken wat kan blijven staan en wat moet worden ingenomen en hier per adres afspraken met inwoners over maken. Daarvoor heeft deze wijziging een te grote schaal.
U bent hierover nader geinformeerd in een nieuwsbrief die u eind oktober/begin november heeft ontvangen. Nieuwsbrief kwijt of gemist? Kijk hier voor meer informatie en aanmelding.
Ja, dat kan. Alleen krijgt u deze niet direct geleverd. Wij zullen na de eerste uitgifte van containers de bestellingen verzamelen en enkele keren per jaar de binnengekomen bestellingen afhandelen.
U kunt een volle grijze container digitaal of telefonisch aanmelden. Dat werkt als volgt. Iedere twee weken is er een inzamelmogelijkheid waarvoor u de container kunt aanmelden. U bepaalt zelf wanneer en hoe vaak u de container aanbiedt. Op basis van de binnengekomen aanmeldingen bepaalt Circulus-Berkel de inzamelroute. Voor het aanmelden van de grijze container maakt u vanaf 1 augustus gebruik van de Afvalvrij App of via online regelen. Heeft u moeite met een digitale aanmelding? Dan kunt u de grijze container telefonisch aanmelden via 0900 9552.
Nee, de container is adresgebonden en eigendom van de gemeente. In onze administratie wordt een adres geblokkeerd na verhuizen. Zo wordt ook misbruik van containers voorkomen. Een nieuwe bewoner zal altijd eerst contact met Circulus-Berkel moeten opnemen om van de grijze en overige containers gebruik te kunnen maken. Willen de bewoners geen grijze container, dan halen wij deze op.
De locaties die problemen geven worden de komende tijd goed in de gaten gehouden. Op dagelijkse basis gaat Circulus-Berkel langs voor controle. Gemeente zet handhaving in. Verder is een projectgroep aan de slag gegaan om te kijken wat er verder moet gebeuren om alle locaties voor ondergrondse containers in de nabije toekomst schoon en veilig te houden.
Nee, u mag afval nooit naast de container zetten. Wie dat wel doet, loopt kans op een fikse boete. De handhavers van de gemeente controleren voortdurend op deze zogenoemde bijplaatsingen. We monitoren nauwkeurig hoe vol de containers zijn en hoe vaak ze het beste geleegd kunnen worden. Is de container toch vol? Dan kunt u dit doorgeven op het storingsnummer via 0900 9552.
De chauffeur plaatst uw PMD- of grijze container zo dicht mogelijk bij de voordeur. Bent u met vakantie wanneer de grijze container wordt opgehaald? Of bent u weg wanneer de PMD- of grijze container wordt gebracht? Dan is het handig om met familie of buren af te spreken dat zij de container op een beschutte plek zetten.
We gebruiken de gegevens voor onze routeplanning en voor statistische gegevens. Zo willen wij bijvoorbeeld weten hoe vaak huishoudens hun container aanbieden en beoordelen of we routes kunnen verbeteren.
Het kan zijn dat u liever geen container voor PMD wil ontvangen, bijvoorbeeld omdat u weinig ruimte heeft. U kunt het PMD dan wegbrengen naar verzamelcontainers bij winkelcentra. In de nieuwsbrief is een persoonlijke code opgenomen waarmee u zich voor de PMD-container kunt afmelden.
Nee. Er is slechts 1 formaat container voor PMD mogelijk. We hopen dat u het toch zo kan inrichten dat u de drie containers voor PMD, GFT en papier kwijt kunt. U kunt er ook voor kiezen om een PMD-container te delen met buren. Een andere mogelijkheid is dat u kiest om het PMD zelf weg te brengen naar verzamelcontainers in de wijk, zodat u geen PMD-container aan huis nodig heeft.
Nee, er verandert niets in de inzameling van papier of GFT.
Dan komt u mogelijk in aanmerking voor de Recycleservice: een service die mensen helpt die om medische redenen niet in staat zijn hun afval weg te brengen. U kunt zich aanmelden via recycleservice@apeldoorn.nl of bellen met de gemeente op telefoon 14 055.
Ja. De gemeente heeft momenteel een medische regeling waar u gebruik van kunt maken als u veel medisch afval heeft. Het gaat dan om incontinentiemateriaal, materiaal gebruikt voor nierdialysepatiënten of stomamateriaal. In de nieuwe situatie blijft een financiële tegemoetkoming mogelijk. Raadpleeg voor nadere informatie de gemeente Apeldoorn.